• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası
  • https://www.facebook.com/groups/2433443823537106/?multi_permalinks=2451325328415622&notif_id=1574335095257990&notif_t=feedback_reaction_generic
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi17
Bugün Toplam178
Toplam Ziyaret102017
Takvim

 

                            

    • EKİN ZAMANI OKUL MÜZELERİ
    • Mimar Sinan İlkokulu

Türküleri- Halk Oyunları

HALK OYUNLARI

KASTAMONU ERKEK OYUNLARI

1.TAŞKÖPRÜ ZEYBEĞİ

Taşköprü Zeybeği, 1970’li yıllarda yörenin erkekleri tarafından oynanmış, sonraki dönemlerde yaygınlığını kaybetmiş bir zeybek oyunudur.Aynı isimle bilinen  ve sözleri olmayan bir müzik eşliğinde oynanır.

     Türkünün de kaynağı olan Hüseyin SANCAK, Paşanın Deli Mehmet, Dımbırın Mehmet, bir dönem büfe çalıştıran Katil Süleyman ve Sarı Ayşe o dönemlerde bu oyunu en güzel icra eden kişilerdir.Günümüzde ise bu oyunu bilenlerin çoğu ölmüştür.İstanbul’un Zeytinburnu ilçesinde yaşayan Yusuf SANCAK oyun hakkında bilgisine başvurabileceğimiz tek kaynaktır.Yusuf Sancak’tan edindiğimiz bilgilere dayanarak oyunu aktarmaya çalışacağız.   

     İki veya daha fazla kişiyle karşılıklı oynanır.Vücudun duruşu dik ve bakışlar serttir.Duruş eşe doğrudur.Oyuna başlarken iki el de arkada belde tutulur.Üç sayılı giriş müziğinden sonra arkadaki kollar( sağ kol önce) göğüs önünden sağa-sola-sağa çekilir, tekrar yana alınır ve aynı figür tekrar edilir.Kollar yukarıda sağa-sola sağa sallanır.

     Müzik başında , sağ adımla başlayan üç sayılı yürüyüş yapılır.Daha sonra sol basılır sağ kaldırılır,sağ basılır sol kaldırılır, tekrar sol basılır sağ kaldırılır, tekrar üç sayılı yürüyüş yapılır ve ayak kaldırmalar da tekrarlanır.Bitince kollar yana alınır.  

     Müziğin başında kollar yukarıda üç kez sallanma yapılır.El vurarak önce sağ diz sonra sol diz yere vurulur, üç sayıda eksende dönülür ve aynı çökme - diz vurmalar tekrarlanır.  

     Takip eden müzikle el vurma ve çökerek önce sağ dizi sonra sol dizi yere koyarak sağ ayağın basılarak kalkma , devamında eksende dönerek aynı figürün tekrarı yapılır.

     Kollar arkaya alınıp en baştaki duruşla kol döndürülerek oyun sona erdirilir.

  2.SEPETÇİOĞLU

1-  Oyun başlamadan önce yere doğru eğilmeler ve yukarı kalkıp kol tutuşları.

1-  Kol çevirmeler ve üç defa soldan sağa sallamalar.

2-  Kol çevirirken sol dizi yukarı çekerek basma ve sağ ayağı ileri basarak sol ayakla arkadan adım alma ve sağa kayma.(iki adım)

3-  Kol çevirmeler ve iki dizi de kırarak soldan başlayan çömelmeler.

4-  Dairede sağa doğru kaymaların tekrarı.

5-  Sağ elle yere dokunma, elleri birbirine sağ ayağı yere vurma.

6-  Aynı figürü yapıp sonunda ayak ve elleri beş kez vurma.

7-  Sağa dönüp solla başlayan üç adım yürüme zıplayarak çift düşme ve önce sağ sonra sol dizi yere vurma .

8-  Sağdan dönerek üçüncü kez diz vurduktan sonra çökme ve yerde oynama.

9-  Kol çevirme, iki elin parmaklarıyla yere dokunma(sola ve sağa)  

10- Yerde kol çevirme ve sallamalar.

11- Ayağa kalkma, el vurarak sağ ve solla yere dokunma, son müzikle ortaya sıçrama ve açılma.

12- Sağa kaymalar.

  İkinci Bölüm

 1- Ara müziğinde eğil yere sağ elle dokun.

1- Kol çevirmeler ve sallamalar.

2- Dairede sağ doğru kaymalar.

3- Yerinde sağ ve sol ayağı öne açığa ve yana koymalar.

4- Ortaya dairede yürüme ve geri açılma.

5- Dairede kaymalar.

6 -Sağ elle yere dokunma, elleri birbirine sağ ayağı yere vurma.

7- Kol çevirmeler, el vurarak dairede  çift ayakla zıplayarak sağa doğru kaymalar(5 kez).

8- Sağa dönüp solla başlayan üç adım yürüme zıplayarak çift düşme ve önce sağ sonra sol dizi yere vurma .

9- Sağdan dönerek üçüncü kez diz vurduktan sonra çökme ve yerde oynama.

10- Yerde oynama ve atışlar.

11- Ayağa kalkma, el vurarak sağ ve solla yere dokunma, son müzikle ortaya sıçrama ve açılma.

12- Kol çevirmeler ve iki dizi de kırarak soldan başlayan çömelmeler ve kaymalarla bitiş.

  3.TOPAL KOŞMA

 Hem kadınlar hem de erkekler tarafından oynanılan, sözlü bir oyundur.Son yıllarda bilen ve oynayan insanların azalması nedeniyle neredeyse unutulmaya yüz tutmuştur. İl içindeki yarışmalarda ve gösterilerde tekrar oynanmaya başlaması ile yeniden hayat bulmuş bir oyunumuzdur.Kastamonu Folkloruna halk oyunları alanında büyük hizmetleri olan öğretmen arkadaşımız Dilek Küçükköse,  İstanbul ve Balıkesir şehirlerinde bu oyunu çalıştırdığı ekiplere oynatarak hala yaşatmakta ve bizlere de kaynaklık etmektedir.

Kadınların ve erkeklerin oynamaları arasındaki fark , kadınların sekerek yaptıklarını erkeklerin yürüyüş adımlarıyla yapmalarıdır.Erkek oyuncular kol çevirmeleri daha sert ve belirgin olarak yaparlar.

OYUNUN OYNANIŞI

 Erkekler sağ basar ve sol ayağı yukarı çekerek oyuna başlarlar.Kadınlar ise aynı şeyleri sekerek ve ayakları çapraz olarak birbirinin önünde geçirerek oynarlar.Bu sırada kollar (sağla başlayarak) önden ve arkadan çevrilirler.Bu hareketler ileri geri gidip gelinerek veya dairede dönerek devam eder.

     Sözler başlayıp ,Sana öğreteyim topal koşmayı(2) dedikten sonra önce sağ ayakla başlayarak ayak ucunu önce sağ tarafa,sonra diğer ayağın önüne ve yerine basmalar her iki ayakla da yapılır.Bu sırada kollar yukarıda ve dirsekten kırık şekilde tutulur.

     “Bir sen söyle bir ben topal koşmayı”, sözleri bitince kadınlar belden öne doğru eğilerek , dört kez aynı anda iki ayak ucunu da kaldırıp yere basarlar(topukların üstünde).Bunu yaparken kollar yana indirilir ve dizlerden de esnemeler yapılır.Erkekler ise öne eğilmez ve sadece dört sayı yürüme ve kolları yanda sallama hareketlerini yaparlar.

     Oyunun son bölümünde sekerek soldan dönüşler ve dönerken kadınların sağla başlayan yandan kol döndürmeleri vardır.Dönüşler dört sayıda bitirilir.Ters dönüşler de yapılabilir.Erkekler dönerken normal kol döndürmeleri yapar ve ters dönüşleri yaparken kollar yukarda tutulur.

     Oyun ikinci sözlerde ve sonrasında da aynı şeylerin yapılması ile devam eder.

 4.ORTAK

Sahneye göre daire veya  hilal şeklinde sıralanılır . Sözler iki oyuncu tarafından  canlandırılır. Kenardaki oyuncular kavgayı önler şekilde hareket ederler.

     Birinci sözlerden sonra sağ tarafa doğru ve sağ ayak önde sol ayak arkadan adım alarak kayma yapılır.Kollar yanda omuz hizasında açıktır.Yeterince açıldıktan sonra sağ ayak yere vurularak sağdan dönüş yapılır.İleri çıkıp karşılıklı gelinir ve sağ ve sol ayakla ayak uçları önde yere dokundurulur.

     İkinci sözlerden sonra Yana yürüyüş yapılırken kollar açılıp kapatılır.(önde)Soldan ortaya dönülür , karşılıklı yer değiştirilerek oyun sona erdirilir.

  Bir kişiyle ortak oldum

Neşe gitti gamla doldum

Sonunda Mevla´yı buldum

Ortak benim hakkım yeme.  

 İnkâr etme gel şekerim

Tersine döndü tekerim

Altun dişini sökerim

Ortak benim hakkım yeme

  Beraber açtık lokanta

Her gün süründük lavanta

İşin gücün hep avanta

Ortak benim hakkım yeme

  İkimiz açtık oteli

Sonra olduk mahkemeli

Güldürdün kendine eli  

Ortak benim hakkım yeme

  5.TİRİDİNE BANDIM

Oyun dairede oynanır.Kollar yanda ve aşağıda ritme göre sallanarak hareket eder.Oyun sağ adımla başlar.Sağ-sol- adım alındıktan sonra sağ ve sol adım yerinde yapılır.Sözler başladığında dairede dönme devam eder.Sözlerin “hey hey” bölümünde “hey” diye bağırmalar vardır.

     “Yavrusunu sinek kapmış” diye devam eden yerde , sağ taban üzerinde sol diz kırık vaziyette , kollar silahlığın önünde hafifçe kanat çırpma yapar.”Gördün mü “ derken sağ el gözlerin üzerine koyularak bakış yapılır.”Amanın” diye başlayan yerde sağ kol aşağıda sol kol yukarıda yanlara açık şekilde soldan dönmeler yapılır.”Bedava mı sandın” denirken

ortaya dönülerek ayaklar yan yana pozisyonda ,dizlerden kırılarak yaylanma yapılır ,bu sırada kollar ikisi aynı anda öne geri sallanır.Bu figürle birlikte dört yaylanmadan sonra bir kez zıplama yapılır.Sekiz defa sağa sola atlamalardan sonra soldan eksende dönüşler tekrar edilir.Müziğin başında bütün oyuncular yürüme adımlarıyla ortada küçük daire yaparlar, seri adımlarla dairedeki yerlerine geçerler.Dairede dönme hareketleri içe alınan sağ adımla yapılır.Sol kol yukarı kaldırılarak başlayan kol hareketleri ile birinci bölüm sona erer.

     “Sabahleyin erken çifte giderken “ diye başlayan sözlerde aynı birinci bölümde olduğu gibi başlanır.”Öküzüm torbadan düşmüş” denilince eller sol omuzda birleştirilir, sol diz kırık şekilde sağ tabanda yapılan figür tekrarlanır.”Amanın” diye başlayan yerde önde kaşık vurularak sol diz çekilerek sağ ayak üzerinde sekmeler yapılır.(8 defa).Sol ayak sola doğru adım alır sağ ayak yanına, 4 defa dairede dönmeden sonra sağ ayak sağa adım alır ve dört defa tekrarlanır. Ortaya yürüme ve yerine dönmeler tekrar yapılır.

     Üçüncü bölüm aynı şekilde başlar. Sözlere uygun şekilde ya kuşak gösterilir yada elek sallanır.Birinci bölümde yapılan öne geri kolların sallanması ve yaylanmalar ve zıplamalar tekrarlanır.İki diz yan yana yere koyulur öne, yana ve geri  uzanarak oynanır ve oyun ayakta sağ ayağı öne basılarak yapılan dörtlü adımla ve dairede dönerek sona erdirilir.

  

6.DEĞİRMENCİ

 

     Oyun dairede başlar.Kollar yanda ve aşağıdadır.Vücut sağa sola küçük adımlarla yerinde hareket eder.el, kol ve mimiklerle sözlere uygun hareketler yapılır.Sözlerin arasında çalınan saz bölümlerinde sağdan dönüşler yapılır.Bu dönüşlerde önce sağ adım alınır ve üç adımda dönme tamamlanır.Dönmeler sırsında öne doğru eğilme yapılır.

     Sözlerin bitişi ile birlikte , sağ adım içe basılarak dairede sağa kaymalar yapılır.Kollar açık ve yukarıdadır.Sekiz sayılık kaymalardan sonra eşler karşılıklı geçerler ve sağ  ve sol kol yanda aşağı yukarı kaldırarak oynarlar.Sekiz sayıda arkada kalan oyuncuya döner ve yine karşılıklı oynarlar.

     Müzik başında sağa doğru kayma yaparlar.Bunu yaparken sağ ayak öndedir sol ayak arkadan gelir.

     Soldan dönüşler ve tersine dönüşler yapılırken önce sağ kol aşağıdadır, sonra kol değiştirilir ve sol kol aşağı iner.

     Geriye açılırken sekiz sayılı ayak atmalar yapılır.

     Atmalardan sonra sağ ayak içe sert bir adım alır ve aynı anda kaşık vurulur ve vücut öne doğru eğilir.

     Eğilerek sağdan dönüş , üç adımla tamamlanır.Dönüşün sonunda sağa ve sola uzanarak oynanır, zıplayarak kaşık vurulur ve soldan dönüş yapılır.Kollar yana açık olarak ortaya yürüme ve geri açılma.

     Öne adım alarak dairede yürümelerle oyun sona erdirilir.

  7.ÇARŞAMBA

Oyunun ana figürü sağ ayağı yere vurup çapraza sağa doğru uzattıktan sonra iki adım koşma adımı yapmaktır.

KASTAMONU KIZ OYUNLARI

1-SEMET KARŞILAMASI

Kollar yukarıda, sağ ayağı öne ve hafif sağ çapraza uzatma.Bir müzik boyunca hareketin devam etmesi.Kollar küçük hareketlerle sallanır.

 2.Müzikle beraber düz yürüme adımına  geçilir. Dördüncü sayıda sol el alına, sağ el bele koyulur, vücut geriye doğru yatar.İkinci dört sayıda sağ el öne bel hizasına, sol el bele koyulur.Vücut belden öne doğru eğilir.

4. Müzikte dokuz sayılı dönmeler yapılır.( Sekmeden.Sağ ayak topuğu yere vurulup çekilir.Sol ayak topuğu yere vurulup çekilir.3. ve4. adımlarda sola dönülür,  5. ve 6. adımlarda sağa dönülür.6. Adımdan sonra sol taraftan dönme tamamlanır.)Tam ve çeyrek dönüşlerde sekme yapılmaz.

  2-TİRİDİNE BANDIM

 Girişte nakarat müziği yapılırsa ayak ucunda düz adımlı yürüme hareketi yapılır.Hey hey, diye başlayan sözle kollar aşağı iner.Yaylanarak ve kalçayı hafifçe adıma göre döndürerek sağla öne adım alınır.Sol geride dört sayılı yürüyüş yapılır.’Yavrusunu sinek kapmış ‘ sözü ile sağ tabanda kanat çırpma yapılır.’’Amanın amanın’’ Sözleriyle sol taraftan dönmeler yapılır.Sola dönerken sol kol,sağa dönerken sağ kol yukarıdadır.Diğer kol aşağıda ve vücuttan iki karış açıktadır.

     2.Müzikte ‘’öküzüm torbadan ‘’sözü ile iki el birleşir ve torba tutar.’’Amanın amanın ‘’ sözlerinde sol sek bas  yapılır.

Müzikte ileri geri yürüyüş ve ‘’un elerken deve düştü elekten’’ sözüyle sağ tabanda un eleme hareketi yapılır.Sonunda sekme ve kaşık vurma figürleri yapılır.  

  3-TOPAL KOŞMA

 Oyun sözlerle birlikte başlar.

Sağ ayak sekerek sol ayağın önüne adım alır.Sol ayak ta aynı adımı sağ ayağın önüne alır.Kollar erkekler oynarken biri önde diğeri arkadan çevrilerek , kızlar oynarken ise adım alan ayakla aynı kol yukarıdan aşağıya döndürülür.İki defa tekrarlanan bu bölümden sonra önce sağ ayak ucu öne , sonra sağa ve diğer ayağın yanına basar.Aynı figür diğer ayakla tekrarlanır.Ayak uçları dört kez yere basar ve sekmelere geçilir.Kollar yandadır.

     Sağ basılarak sol çekilir, sol  basılarak sağ çekilir.Bu figürler dönerek dört defa tekrarlanır.Kollar seken ayakla aynı kol vücutla beraber aynı yöne hafifçe yatar.

Ah sana öğreteyim dağdan aşmayı

Bir sen söyle bir ben topal koşmayı da gel gel, diye başlayan sözleri vardır.

  4-ÇARŞAMBA

Kollar aşağıda, vücut öne eğik ,  ayaklar yerinde çok hızlı adımlarla hareket eder.Bu sırada şu sözler söylenir.

Meşe meşeye benzer

Meşe kamışa benzer

Şu karşıdan gelen kız

Benim yarime benzer

Damın üstünde kartal

Kartal kanadın tartar

Dul karıdan kız alma

Çeker yakanı yırtar.

  Bu sözlerle sağ ayağın ucu vurularak sağa öne uzatılan dört sayılı sekmelere geçilir.Kollar yukarıda ve dirsekten kırık , yere paraleldir.                 

  5-KONAK

Kollar yukarıda yere paraleldir.Sağ ayak topuğu iki kez yere dokunur, sol ayak topuğu iki kez yere dokunur.İki defa tekrarlanan figürden sonra sol taraftan dönme yapılır.Önceki yapılan figürlere devam edilir.Oyun bu figürlerle devam eder.                

 6-GÖKÇEAĞAC’IN KİLİMİ

Kollar yukarda başlar.Her dört sayıda kollar yukarda sağa sola sallanır.Dört sayının sonunda aşağı eğilerek sağ tarafta kaşık vurulur.

     Sol ayağın tabanında, sağ ayağın ucunda oynanır.Sağ ayak her adımda yukarıya doğru çekilir.Dört sayıda yapılan eksendeki dönmeler de yaptırılabilir.

 7-SARI YAZMA

Sağ ayağı öne basıp solun yanına çekerek başlar.Dört kez tekrar edilen figürden sonra sağ ayağı dizden kırarak yukarı çekme ve dört sayıda dönme yapılır.Dönerken sağ kol aşağıdadır.Sol kol ise dirsekten kırık yukarıdadır.Dönüş tamamlanınca baştaki figür iki defa daha yapılır.Ara müziğinde öne adım ve son sayıda ,yukarıda kaşık vurmalar yapılır. (Dört )     

  8-ÇATALZEYTİN KIZLARI

Sağ ayakla başlayan dört sayılık yürümeden sonra beşinci adımla sol diz kırılarak yukarı çekilir.Hemen arkasından sağ ayak yukarı çekilir.Her altıncı sayıda kollar aşağıdan yukarı döndürülür.Oyun bu figürlerle devam eder.

Müzik sonlarında uygun yerlerde kaşık vurmalar da yapılır.

  9-DEĞİRMENCİ

Oyun sözlerle başlar.Ayak ucunda yaylanırken kollar yukardadır.’’Elma gibi yanaklar’’ bölümünde kollar aşağıdan gelir ve yanakları gösterir.Ara müziklerde sekmeler yapılır.

     “Kiraz gibi  dudaklar’’ bölümünde yaylanma devam eder, kollar aşağıdan gelerek dudakları gösterir.’’Hep senin olsun’’ derken kollar açıktan yukarıya çekilir ve sağ ayakla

öne adım ve devam eden üç adımla oyun sürüp gider.

  10-ORMANCI

Kollar yukarıda düz yürüme adımları ile oyun başlar.Kollar hafifçe sallanır.(Giriş müziğinde).Türkünün sözleri başlayınca sağla başlayan ve iki kolun da aynı ayakla aşağıya uzatıldığı ve dönüşte kol uzatmaların yukarı yapıldığı bölüm başlar.

     Yerine dönüşten sonra durduğu yerde ayak atmaları yapılır.Oyun sonuna kadar bu figürlerle devam eder.

  11-DÖRT KOLA

   Kollar yukarıda ve hafifçe soldan sağa sallanarak başlar.Sağ ayak taban , sol ayak ucu ile oynanır.Bir müzik yerinde yapıldıktan sonra eşler omuzları yaklaştırarak ve birbirlerine bakarak  armut şekli çizerek ileri çıkıp geri gelirler.(iki defa)

     “Hop o yana” ile iki eş de ileri çıkar.Eşlerden sağda olanı ilerde kalır ve dalga yaparak soldan doğru eşine döner.’’Yat dizimin üstüne’’ ile yüz yüzeyürüyüp, sırt sırta geçme yaparlar.Bunun arkasındanyüz yüze yürüyerek yer değiştirirler.

     Eşler birbirine doğru yürürken kollar yukarıda aç-kapa yapar.Oyunun sonraki bölümleri bunların tekrarı ile sürer.Yürümelerde kollar öne uzatılarak çapraz şekilde aşağı yukarı sallanabilir.

     Son tekrarda alkışla birlikte ayaklar hızla yere vurulur ve vücut eğilmiş durumdadır.

 

Irmak Kenarından Gelür Geçersin

Irmak Kenarından Gelür Geçersin

Sağuru Sağuru Tütün İçersin

Ne Beni Alırsın Ne De Geçersin

 

Yandım Anam Yandım Yandan Bakana

Canım Kurban Olsun Cigaramı Yakana

 

Irmak Kenarından Geldin De Geçtim

Boyunu Boyuma Ölçdüm De Geçdim

Güzel Seni Güzel Diye Seçtim De Geçtim

 

Yandım Aman Yandım Kınalı Dağlar

İk'eli Koynunda Bir Gelin Ağlar

 

Irmak Kenarında Testin Mi Vardı

Beni Öldürmeye Kastın Mı Vardı

Yar Benden Habersiz Dostun Mu Vardı

 

Yandım Allah Yandım Yandırma Beni

Yalan Söyleyip De Kandırma Beni

Kastamonu/Taşköprü türküleri

Tiridine Bandım

Aşağıdan Geliyor Türkmen Koyunu Aman Aman

Selviye Benzettim Yarin Boyunu Amanın Yandım

Amanın Amanın Amanın Yandım

Tiridine Tiridine Bandım

Bedava Mı Sandın Para Vidim Aldım

Tiridine Tiridine Tiridine Bandım

Bedava Mı Sandın Para Vidim Aldım

Sabahleyin Erken Çifte Giderken Aman Aman

Öküzüm Torbadan Düştü Gördün Mü Amanın Yandım

Amanın Amanın Amanın Yandım

Tiridine Tiridine Bandım

Bedava Mı Sandın Para Vidim Aldım

Tiridine Tiridine Tiridine Bandım

Bedava Mı Sandın Para Vidim Aldım

Manda Yuva Yapmış Söğüt Dalına Aman Aman

Yavrusunu Sinek Kapmış Gördün Mü Amanın Yandım

Amanın Amanın Amanın Yandım

Tiridine Tiridine Bandım

Bedava Mı Sandın Para Vidim Aldım

Tiridine Tiridine Tiridine Bandım

Bedava Mı Sandın Para Vidim Aldım

Kastamonu/Tosya türküleri

 

Ördek Suya Dalda Gel

Ördek Suya Dalda Gel (Aman)

(Of) Yardan Haber Alda Gel (Of)

Yalvar Yakar Gelmezse (Aman)

(Aman) Tut Kolundan Alda Gel (Of)

 

Odalara Hanım Kızım Odalara Gel

Beşibirlik Takayım Safalara Gel

 

Kaynar Kazan Taşmaz Mı (Aman)

(Aman) Yol Buradan Aşmaz Mı (Of)

Sil Gözünün Yaşını (Aman)

(Aman) Ayrılan Kavuşmaz Mı (Of)

 

Odalara Hanım Kızım Odalara Gel

Beşibirlik Takayım Safalara Gel

Kastamonu/Tosya türküleri

Birini De Yavrum Birini

Birini de yavrum birini

Harmana serdim kilimi aman

Takıver de zillerin birini

Dönüver de meydan senindir aman

 

Çiftini de yavrum çiftini

Geliver de çifteli çifteli aman

Takıver de zillerin çiftini

Dönüver de meydan senindir aman

 

Üçünü de yavrum üçünü

Yaylada gördüm göçünü aman

Takıver de zillerin üçünü

Dönüver de meydan senindir aman

 

Merdini de yavrum merdini

Kim bilir kimin derdini aman

Takıver de zillerin dördünü

Dönüver de meydan senindir aman

Kastamonu/İnebolu türküleri

 

 

Elma Attım Nar Geldi

Elma attım nar geldi

Dar sokaktan yar geldi

Gönderdiğin yüzükler

Parmağıma dar geldi

Nirinay naynaynam

 

Bu inin önü kıyı

Uyu sevdiğim uyu

Seni sarhoş diyorlar

İçtiğin üzüm suyu

Nirinay naynaynam

Kastamonu/İnebolu türküleri

Gıydıvanın Kızları

Fistan Biçtim Dar Geldi Nuriyem adlı türkünün bir versiyonudur.

Gıydıvanın kızları (Huriyem)

Birer gonca gül olmuş (Huriyem)

Ufak ufak basta gel (Huriyem)

Tahtalar oynamasın (Huriyem)

 

Şamama da güzelim (Huriyem)

Her gün gider hamama (Huriyem)

Delikanlılar dururken (Huriyem)

Niçin vardın imama (Huriyem)

 

Gıydıvanın gızları (Huriyem)

Birer salkım leylaktır (Huriyem)

Usul usul basta gel (Huriyem)

Bizim mehle dillektir (Huriyem)

 

 

 

Hep Beraber Başlayalım (Gemici Türküsü)

Hep Beraber Başlayalım (Helessa Ya Lessa)

Ayva Turunç Aşlayalım (Helessa Ya Lessa)

Biz Bu İşi İşleyelim (Helessa Ya Lessa)

 

Helessa Ya Lessa

Heya mola Yessa Yessa Hop

Mola Heya Mo

Yamo Heya Mo

Mola Heya Mo

Ya Mo Heya Mo

Helessa Yesa

 

Bir Gemim Var Boyu Uzun (Helessa Ya Lessa)

Gider Yazın Gelir Güzün (Helessa Ya Lessa)

Bu Sefere Yoktur Sözüm (Helessa Ya Lessa)

 

Helessa Ya Lessa

Heya mola Yessa Yessa Hop

Mola Heya Mo

Yamo Heya Mo

Mola Heya Mo

Ya Mo Heya Mo

Helessa Yesa

 

Bir Gemim Var Boydan Boşta (Helessa Ya Lessa)

Dip Ambara Kurduk Posta (Helessa Ya Lessa)

Selam Söylen Eşe Dosta (Helessa Ya Lessa)

Helessa Ya Lessa

Heya mola Yessa Yessa Hop

Mola Heya Mo

Yamo Heya Mo

Mola Heya Mo

Ya Mo Heya Mo

Helessa Yesa

Bir Gemim Var Gabze Bağlar (Helessa Ya Lessa)

Gabzeden Göründü Dağlar (Helessa Ya Lessa)

Sıla Diye Gönül Ağlar (Helessa Ya Lessa)

Helessa Ya Lessa

Heya mola Yessa Yessa Hop

Mola Heya Mo

Yamo Heya Mo

Mola Heya Mo

Ya Mo Heya Mo

Helessa Yesa

 

Pınar Başı Burma Burma

Hey Hey...

Yar Yar Yar Yar Yar Yar Aman.

Yaz Gelince Öter Durna,

Leylim Leylim Leylim Aman.

 

Çayırda Buldun beni

Ellere Verdin beni

Kendine aldın beni

Sineme Sardın beni

 

Hey Hey... Çıktım Pınarın Başına,

Yar Yar Yar Yar Yar Yar Aman.

El Ettim avşar Kuşuna,

Leylim Leylim Leylim Aman.

 

Çayırda Buldum Seni,

Ellere Vermem Seni.

Kendime Aldım Seni,

Sineme Sardım Seni.

 

Hey Hey... Pınar Başı Ben Olayım,

Yar Yar Yar Yar Yar Yar Aman.

Bulanırsam Bulanayım,

Leylim Leylim Leylim Aman.

 

Aynam Düştü Yerlere,

Karıştı Gazellere.

Tabiyatım Kurusun,

Bakarım Güzellere.

Orta Anadolu türküleri  Kastamonu/İnebolu türküleri

Çayırda Buldum Seni

Çayırda buldum seni

Aman boyundan bildim seni

Bir gülünü kokmadım

Aman ellere vermem seni

Döndüm derede durdum

Aman yedi güvercin vurdum

Güvercini ararken

Aman ben bir yare vuruldum

Dere boyu düz gider

Aman bir edalı kız gider

O kız yolun şaşırmış

Aman inşallah bize gider

Kastamonu/İnebolu türküleri

 

Çifte Çıkar Martinimin Dumanı

Çifte Çıkar Martinimin Dumanı Ey

Yoktur Da Zalımların Dini İmanı

Şimdi Gelir Mahpusların Fermanı Ey

 

Gül Gülistanlık Olsun Şu İnebolu

Beni De Vuran Zalim Amucamun Oğlu

 

Sisli Kaya Derler Bir Kara Taşdır Ey

Beni De Vuranlar Da Dört Arkadaştır

Siyah Yamçım Bana Da Yoldaştır Ey

 

Gül Gülistanlık Olsun Şu İnebolu

Beni De Vuran Zalim Amucamun Oğlu

Kastamonu/İnebolu türküleri

İndim Dere Beklerim

İndim dere beklerim (bi denem)

Vay benim emeklerim

Eller yarim dedikçe (bi denem)

Sızlıyor kemiklerim

 

İndim derede durdum (bi denem)

Bir çift güvercin vurdum

Güvercini ararken (bi denem)

Bir güzele vuruldum

Kastamonu/İnebolu türküleri

 

Deli Gönül Sevdasını Ben Bilirim

Deli gönül sevdasını ben bilirim, ben bilirim
Yardan ayrı kalmasını ben bilirim, ben bilirim

Haydindi saray çeşmesine ben yandım badem ezmesine
Haydindi ata binesim geldi haydindi seni göresim geldi

Tombik tombik elleri var, deniz gibi gözleri var
Daha daha neleri var, ben bilirim, ben bilirim

Haydindi saray çeşmesine ben yandım badem ezmesine
Haydindi ata binesim geldi haydindi seni göresim geldi

 

 

Eyri Ahmet

 

İnce Mehmet

 
 
   

Yöre

Kastamonu, Şenpazar

Tür

Türkü

Kaynak kişi

Müyesser Ertem - Mustafa Yolcu

Derleyen

Oyhan Hasan Bıldırki

         İskilip’in üzerinde bir kara bulut,
         Aman anam ben gidiyom sen beni unut.
         Gitme Eyri Ahmet gitme, yollarda it var.
         Çok sallanma Eyri Ahmet, senden yiğit var.
         Eyri Ahmet’in karısı, altın sarısı
         Eyri Ahmet’i vurdular gece yarısı.
         Eyri Ahmet’in kuşağı, Tosya kuşağı
         Eyri Ahmet’i vuranlar Hacı uşağı.
         Bu türkü, bazı ilk ağızlarda, ilk dörtlüğünü aşağıda verdiğimiz gibi derlenmiştir. Bu ikinci şekil, söyleyişe daha yatkındır.
         “İskilip’in üzerinde
         Bir kara bulut.
         Aman anam ben gidiyom,
         Sen beni unut.”
         Eyri Ahmet, Tosya taraflarında eskiden yaşayan ünlü çete reislerinden birisidir. Köy köy dolaşarak birçok can yakmış, soygunculukla büyük bir ün kazanmıştır. Gündüzleri kendisine dağları mesken edinen Eyri Ahmet, geceleri de köylere inermiş. Peşinden takibe çıkan zaptiyeler, Eyri Ahmet’in devamlı olarak köyde bir eve girdiğini görmüşler. Eyri Ahmet’in gündüzleri dağa çıktığı zamanlarda zaptiyeler, köydeki ev sahibi ile anlaşmışlar.
         Gecelerden bir gece yarısı, ansızın Eyri Ahmet’in kaldığı evi kuşatmışlar, onu, çepeçevre her tarafından sarmışlar. İçeriye ne bir sinek, ne bir böcek bırakmışlar. Uçan kuşları bile oradan geçirmemişler. Köylüler de, kendilerine daima zulüm eden Eyri Ahmet’ten bıktıklarından, ona arka çıkmamışlardır. 
         Zaptiyelerden biri, aralarından “Hacı’nın Uşağı” diye bilineni, tetiğine atik, gözü en kara olanı, Eyri Ahmet’in yattığı evin altındaki dama girmiş. Damdan yukarıya, Eyri Ahmet’in bulunduğu yere basmış kurşunu. Eyri Ahmet yaralanmış. Yaralı haline aldırmadan, silâhını kapmış, bir umutla dışarı fırlamış. Fakat avludaki askerler, topluca ateş açarak Eyri Ahmet’i öldürmüşler.
         Öldürmüşler ya, bu defa da köylüler, belki yiğitliğinden, gözü karalığından, korkusuzluğundan veya zaptiyelere duydukları öfkenin bin bir çeşidinden olacak, Eyri Ahmet türküsünü yakıp çığırmaya başlamışlar.
 
         Yukarıdaki türkü ile aşağıda verilen türkü arasındaki görülen benzerlik dikkatinizden kaçmayacaktır umarım. Bu olay, halk edebiyatımızın gücünü gösteren bir özellikten başka ne olabilir ki?..

 

         İSKİLİP ÜSTÜNDE BİR KARA BULUT
         İskilip üstünde bir kara bulut
         Ana ben gidiyom sen beni unut
         Ufacık yavrumu yerime böyüt
         Efendim efendim Şakir Efendim
         İfadeyi doğru söyle efendim
         Şakir Efendi derler yüzüme baktı
         Olanca tüylerim ayağa kalktı
         Yağladı urganı boynuma taktı
         Efendim efendim Şakir Efendim
         İfadeyi doğru söyle efendim
         İskilip üstünde bir ufak tepe
         Yarime yaptırdım elmastan küpe
         Ufacık yavrumu bıraktım körpe
         Efendim efendim Şakir Efendim
         İfadeyi doğru söyle efendim
         Şakir efendi dedim, yüzüme baktı
         Olanca tüylerim ayağa kalktı
         Asmadan fermanı boynuma taktı
         Efendim efendim Şakir Efendim
         İfadeyi doğru söyle efendim
         Darağacı donuk donuk duruyor
         Söğüdün yaprağı sönük duruyor
         Annem göz yaşımı silip duruyor
         Efendim efendim Şakir Efendim
         İfadeyi doğru söyle efendim
         Odalar yaptırdım dururum diye
         Mavzeri çektim vururum diye
         Hiç aklıma gelmedi ölürüm diye
         Efendim efendim Şakir Efendim
         İfadeyi doğru söyle efendim
         Bileydim İskilip’e gelmezdim
         Gafil olup martinimi vermezdim
         Olur olmaz kaymakam’a teslim olmazdım
         Doğurmaz olaydın anam başım belalı
         Ellerim kelepçeli boynum yareli
         Efendim efendim Şakir Efendim
         İfadeyi doğru söyle efendim
         İskilip yolları dola dolayım
         Şakir efendi kurban olayım
         Aç kapıyı nazlı yarim göreyim
         Efendim efendim Şakir Efendim
         İfadeyi doğru söyle efendim
         Atımı bağladım nar ağacına
         Kollarım ulaşmaz dar ağacına
         Kınalı kekliğim gel yamacıma
         Efendim efendim Şakir Efendim
         İfadeyi doğru söyle efendim
         Bende bir aslanım kıymayın bana
         Katillik uyarmı senin şanına
         Beni asıyorsun bir hiç uğruna 
         Efendim efendim Şakir Efendim
         İfadeyi doğru söyle efendim
         İskilip üstünde bir kara bulut
         Asılmaya gidiyor bir baba yiğit
         Ana ben gidiyom sen beni unut
 
         Efendim efendim Şakir Efendim
         İfadeyi doğru söyle efendim
 
         Derleyen: MUSTAFA YOLCU
         İSKİLİP 

Haydindi Kirtimenin Kızı

Haydindi Kirtimenin Kızı Sunam Of

Yanağı Gülden Kırmızı

Gerdanında Beni Var Aman

Sandım Seher Yıldızı

 

Kirtimde Kirt Kirtim Kirt

Kirtimde Kirt Kirtim Kirt

Kirtimde Kirt Kirtim Kirt

Kirtimde Kirt Kirtim Kirt

 

Öyledir Yar Öyledir Sunam Of

Aşk Adamı Söyledir

Almış Kirtimeni Yanına Aman

Bülbül Gibi Söyledir

 

Kirtimde Kirt Kirtim Kirt

Kirtimde Kirt Kirtim Kirt

Kirtimde Kirt Kirtim Kirt

Kirtimde Kirt Kirtim Kirt

Kale Kaleye Karşı (Kastamonu)

Kale kaleye karşı
Kalenin altı çarşı Nadide'm aman
Esger oldum gidiyom Nadide'm aman
Dosda düşmana garşı

Ben sana gelin mi dedim
Duvağı telli gelin
Yanağı ballı gelin
Hadindi allıçlı gelin
Püskülü bağlı gelin
Topuğu benli gelin

Kaleden indim ancak
Elimdedir al sancak Nadide'm aman
Ne kız oldum ne gelin Nadide'm aman
Ateşe yandım ancak

Ben sana gelin mi dedim
Duvağı telli gelin
Yanağı ballı gelin
Hadindi allıçlı gelin
Püskülü bağlı gelin
Topuğu benli gelin

 

 

Kaleden İniş m'olur-2

Kaleden iniş m'olur

Ham demir gümüş m'olur

İlk gözüm seni gördü

Sabaha dönüş m'olur

 

Kale kaleye karşı

Kalenin dibi çarşı

Gel beraber gezelim

Dosta düşmana karşı

 

Kaleden iniyorum

Çağırsan geliyorum

Aşkından kibrit oldum

Üfürsen yanıyorum

Kanlı Kayalar

 

Kanlı Kayalar

 
 

Yöre

Kastamonu, Şenpazar

Tür

Türkü

Kaynak kişi

Eşref Gündüz, Muzaffer Erdem

Derleyen

Oyhan Hasan BILDIRKİ

Kayalar kayalar kanlı kayalar
Altında yârim yâr yâr diye ağlar
İkimizi bir kabire koyarlar
 
Ağla anam ağla bu işler olur
Bizi vuran zalim, Allah’tan bulur
 
Mezarımız kazılsın karşı karşı
Başucuma koyun yazılı taşı
Üstünde çimenler gözümün yaşı
 
Ağla anam ağla bu işler olur
Bizi vuran zalim, Allah’tan bulur

 

 

 

 

Karanfilim Dağ Başında

 

Karanfilim (Aman) Dağ Başında Çanakta (İmanım)

Benim Yarim Şu Karşıki Konakta

Benleri Var (Aman) Sıra Sıra Yanakta (İmanım)

 

Gelin Gelin Ey Dostlar Bakın Bakın Ahbaplar

Sevda Beni Neyliyor

Başında Da Mor Fes Sırtında Da Canfes

Sallanı Sallanı Geliyor

 

Karanfilim Dağ Başında Bitmez Mi (İmanım)

Gül Olmazsa Bülbül Coşup Ötmez Mi

Issız Kalan Yuva Yarsız Tütmez Mi (İmanım)

 

Gelin Gelin Ey Dostlar Bakın Bakın Ahbaplar

Sevda Beni Neyliyor

Başında Da Mor Fes Sırtında Da Canfes

Sallanı Sallanı Geliyor

Kız bahçende gül var mı

Ata Binesim Geldi (İzmir) türküsüne söz olarak benzer.Ata Binesim Geldi (Rumeli) türküsü de vardır.Deli Gönül Sevdasını Ben Bilirim söz olarak benzer.Kız bahçende mor meni kısmı Bahçalarda Mor Meni adlı türküye benzer.


Kız bahçende gül var mı
Dalında bülbül var mı
Bu akşam geleceğim
Tenhalarda yer var mı

Haydindi saray çeşmesine
Ben yandım badem ezmesine

Kız bahçende mor meni
Verem ettin sen beni
Nasıl verem olmayım
Eller sarıyor seni

Haydindi saray çeşmesine
Ben yandım badem ezmesine

 

 

 

Farklı versiyon

Kız bahçende gül var mı
Dalında bülbül var mı
Bu akşam geleceğim
Tenhalarda yer var mı

Haydinde saray çeşmesine
Ben yandım badem ezmesine
Haydinde saray çeşmesine
Ben yandım badem ezmesine

Haydinde ata binesim geldi
Haydinde seni göresim geldi
Haydinde ata binesim geldi
Haydinde seni göresim geldi

Kız bahçende mor meni
Verem ettin sen beni
Nasıl verem olmayım
Eller sarıyor seni

Haydinde saray çeşmesine
Ben yandım badem ezmesine
Haydinde saray çeşmesine
Ben yandım badem ezmesine

Haydinde ata binesim geldi
Haydinde seni göresim geldi
Haydinde ata binesim geldi
Haydinde seni göresim geldi

Mapushane çeşmesi yandan akıyor

Mapushane çeşmesi yandan akıyor yandan

Mapusluk bir şey değil yanukluk var bir yandan

Ben verem oldum y ar yoluna (of)

Ben ölüyom yar yoluna

 

Hey gardiyan gardiyan tabancamı ver bana

Bir güzelin yoluna ceza verdiler bana

Ben ölüyorum yar yoluna

Ben verem oldum yar yoluna (of)

Sepetçioğlu bir ananın kuzusu

Sepetçioğlu bir ananın kuzusu

Hiç gitmiyor kollarımdan efem de sızısı vay vay

Böyle imiş alnımızın yazısı

Yassıl dağlar yassıl,

Osman efem de geliyor vay vay

Kalk gidelim kışla önüne aşağı

Salıvermiş ince belden efem de kuşağı vay vay

Yaman olur kastamonu uşağı

Yassıl dağlar yassıl,

Osman efem de geliyor vay vay

Sivastapol önünde yatan gemiler

Sivastapol önünde yatan gemiler

Atar nizam topu yer gök iniler

Askere gidiyor babayiğitler

 

Anacığım anacığım bana ağlama

Eğer gelmez isem karalar bağlama

 

Sivastapol önünde sıra sıra söğütler

Oturmuş binbaşı asker öğütler

Vadesinden evvel ölen yiğitler

 

Anacığım anacığım bana ağlama

Eğer gelmez isem karalar bağlama

Telli Gelin

 

Telli Gelin

 
 

Yöre

Kastamonu, Şenpazar

Tür

Türkü

Kaynak kişi

Zefine Gün, Saadet May

Derleyen

Oyhan Hasan BILDIRKİ

Akşamları tandur gelin
Kandülleri yandur gelin
Koynunda yatan yiğidi
Bana bildir telli gelin 
 
Akşamları tandurmuşum
Kandülleri yandurmuşum
Koynumda yatan yiğidi
Gül mememden emdürmüşüm
 
İstanbul’dan geldi ferman
Dizlerimde yoktur derman
Aç kapıyı telli gelin
Mahmut Çavuş sana kurban
 
İstanbul’dan gelsin ferman
Dizlerinde olsun derman
Gel içeri nazlı yârim
Kolum yastık saçım yorgan

 

Varın Bakın Ak Yıldız Doğmuş Mu

Varın Bakın Ak Yıldız Doğmuş Mu

Benim Vurulduğum (Nazlı) Yarim Duymuş Mu

Duyduyusa Saçılarını Yolmuş Mu

 

Doğan (Doğan) Ayla Doğdum Efem Dolundum

Kahpelikle Sol Böğrümden (Aman) Vuruldum

 

Gövc'oğlunun Bacaları Tüter Mi

Gül Daline Bülbül Konmuş Öter Mi

Benim Vadem Senden Evvel Yeter Mi

 

Doğan (Doğan) Ayla Doğdum Efem Dolundum

Kahpelikle Sol Böğrümden (Aman) Vuruldum

Zabah oldu gayınnam da geldi

Zabah oldu gayınnam da geldi

Nedür halın gelin hanım dedi

Ah goca ciğeri kediler yedi

Gözün kör olsun gelin hanım dedi

 

Ağşam oldu efendim de geldi

Nedür halin bire hanım dedi

Ah gara ciğeri kediler yedi

Gözün kör olsun seni garı dedi

Çağırın imamı muhtarı dedi

Boş kahadımı elime de ved

 

Çıbık Lülesin Bulmuş

 

Çıbık Lülesin Bulmuş (Yar Yandım Aman Yar Yar Aman)

(Aman) Ağam Kolesin Bulmuş (Ağam Paşam Of Ciyer Köşem Of)

(Aman) Ağam Kolesin Bulmuş (Ağam Yatakta Durman Ayakta)

(Aman) Ağam İki Evlenmiş (Yar Yandım Aman Yar Yar Aman)

(Aman) Şimdi Cezasın Bulmuş (Ağam Paşam Gel Ciyer Köşem Gel)

(Aman) Şimdi Cezasın Bulmuş (Ağam Paşam Oh Ciyer Köşem Of)

 

Rakı İçtim Filcandan (Yar Yandım Aman Yar Yar Aman)

(Aman) Kenarları Mercandan (Ağam Paşam Of Ciyer Köşem Of)

(Aman) Kenarları Mercandan (Ağam Yatakta Durman Ayakta)

(Aman) Çek Hanceri Vur Beni (Yar Yandım Aman Yar Yar Aman)

(Aman) Ben De Bıktım Bu Candan (Ağam Paşam Gel Ciyer Köşem Gel)

(Aman) Ben De Bıktım Bu Candan (Ağam Paşam Oh Ciyer Köşem Of)

 

 

 

Ördeğisen Göle Gel

Ördeğisen Göle Gel

Şahin İsen Gola Gel

Dağlarda Galdım

Hanım Ablam Sevdaya Daldım

 

Ördek Suy A Dal Da Gel

Yardan Haber Al Da Gel

Ersil'de Kış Var

Hanım Ablam Bunda Bir İş Var

 

Eğer Yarim Gelmezse

Yalvar Yakar Al Da Gel

Dağlar Gazeli

Hanım Ablam Dünya Güzeli

 

Kaynar Kazan Taşmaz Mı

Yol Buradan Aşmaz Mı

Dağlarda Galdım

Hanım Ablam Sevdaya Daldım

 

Sil Gözünün Yaşını

Ayrılan Kavuşmaz Mı

Dağlar Gazeli

Hanım Ablam Dünya Güzeli

Üç Güzel Oturmuş İskambil Oynar

Üç Güzel Oturmuş İskambil Oynar (Yar Yandım Aman)

İskambil Üstüne Bülbüller Konar (Ey)

Herkes Sevdiğine Böyle Mi Yanar (Yar Yandım Aman)

 

A Benim Zülfü Siyahım Garden Beyazım

Annen Seni Südilen Mi Yoğurdu Süt Beyazım

 

Konaklar Yaptırdım A Yarim Yüceden Yüce (Yar Yandım Aman)

İçinde Yatmadım Üç Gün Üç Gece (Ey)

Kurbanlar Keseyim A Yarim Sardığım Gece (Yar Yandım Aman)

 

A Benim Zülfü Siyahım Garden Beyazım

Annen Seni Südilen Mi Yoğurdu Süt Beyazım