• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası
  • https://www.facebook.com/groups/2433443823537106/?multi_permalinks=2451325328415622&notif_id=1574335095257990&notif_t=feedback_reaction_generic
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi22
Bugün Toplam56
Toplam Ziyaret101895
Takvim

 

                            

    • EKİN ZAMANI OKUL MÜZELERİ
    • Mimar Sinan İlkokulu

Türküleri- Halk Oyunları

Halk Oyunları

HALK OYUNLARI

Eskişehir yöresi halk dansları yerleşim evreleri, yöre halkının yapısı ve coğrafi konumun gereği değişik karakterler gösterir.

Tür olarak karşılaştırıldığında erkek ve kadın dansları ayrı nitelikler taşımaktadır. Erkek dansları “Kaşıklı Zeybek” türü özelliği gösteren danslardır. Kadın dansları ise “Kaşıklı Karşılama” türü danslardır. Kadın danslarında zeybek adıyla oynanan danslar türün özelliklerini taşımazlar. Sözgelimi danslarda çok az daire yapılır. Dansçılar genellikle karşı karşıya oynarlar.

Genel olarak Eskişehir yöresi halk danslarında zeybek ve kaşık danslarından etkilenmeler söz konusudur. Başka bir deyişle yöre dansları doğudan batıya, güneyden kuzeye geçiş özelliği gösterirler.

Anadolu insanının dansları üzerinde, İslamiyet’in etkisiyle kadın ve erkek birlikteliğinin kısıtlayıcı etkisi pek görülmemesine karşın, Eskişehir yöresinde bu etkilenme açıklıkla görülebilir. Eskişehir yöresinde bu güne kadar derlenmiş bütün danslarda kadınların ve erkeklerin ayrı ayrı oynadığı görülmektedir. Müzikteki benzerliğe karşıt olarak dans uygulamalarında hiçbir benzerlik yoktur.Genel olarak kadın danslarında farklılık gözlense de birbirlerinden etkilenmeler söz konusudur. Bu etkilenmede coğrafi konumun özellikleri de yadsınamaz. Sözgelimi "Yoğurdum Var "  oyunu bugün Afyon, Kütahya ve Bilecik’te ayrı ayrı varyantlarla oynandığı gibi, Bilecik ve yöresinde erkekler tarafından da oynanabilmektedir.

Erkek danslarında ise genel tür özelliklerinin zeybek olmasının yanı sıra kadın danslarındaki gibi farklı dönem özelliklerinin saptanması söz konusu değildir. Coğrafi konum gereği Kütahya ve Bilecik yöresi etkilenmelerinden söz edilebilir. Bunun nedeni kadın danslarının, kapalı toplum içerisinde kadının yapısı gereği etkilenmeye ve değişmeye açık olmayışıdır. Erkek danslarında ise bu etkilenme ve değişme daha hızlı ve belirgin olabilmektedir.

Kadın Dansları: Eskişehir yöresi kadın dansları “Karşılıklı karşılama” türü danslardır. Yöre danslarının tümü türkülüdür. Türkü söyleyen kadınlar, danslara zilli ya da zilsiz def ile katılırlar. Bu danslar bu gün köylerde ve şehrin eski yerleşim mahallelerinde biçim farklılıkları gösterse de oynanmaktadır. Bu danslardan “Kırka Kadın Zeybeği ” adlı oyun ise şöyledir.

(3.2.2.)’lik  ritimle  oynanır. Karşılıklı dairede ve kendi çevresinde dönerek oynanır. Dansta omuz vuruşlar da kullanılır. Yörede dans “Yörük yürüyüşü” diye de tanımlanmaktadır. Sol ayak üzerinde yinelenen köşe dönüşleri dansın özgün yanıdır. Gürsel YAKTIL tarafından derlenen dansın türkü sözleri şöyle: 

Zeybek derler adına

Şeker uymaz tadına

Uyma dedim uymuşsun

O dürzünün ardına

Haydin di zeybek havası

Benim ile yarin arası

Kavuşuruz bayram haftası

Arpa buğdaş çec olur

Güzeller güleç olur

Meyil verme güzele

Ayrılması güç olur

Haydin di zeybek havası

Benim ile yarin arası

Kavuşuruz bayram haftası

Yörede oynanan diğer kadın oyunları ise şunlardır:


Goc’öküz ‘Goc’öküzün Dizindedir Dermanı
Zeybek  Entarisi Kırmızı
Düz Oyun ‘ Çeşmeler Yaptırdım
Yoğurdum var yeşil meşil
Ters Oyun  Sel Önüne Söğüt Diktim Bir Sıra
İndim Dereleri  Yarelem
Kahveyi Kavururlar
Kara Kuş  Gara Guşum Havada (Galtınma)

Erkek Dansları: Eskişehir yöresi erkek dansları “Kaşıklı Zeybek” türü danslardır. Zeybeklerden ve kaşıklı danslardan açık etkilenmeler görülür. Sırt ve diz vurmalar yöre danslarının en belirgin özellikleridir. Kaşık vuruşları aksak ve kuvvetlidir. Öyle ki yörede iyi oynayanlara “Kaşıkkıran” adı verilir. Kaşıkları kırarcasına vurmak hatta kırmak iyi oynamanın ön koşulu haline gelmiştir. Eski yerleşimin oluştuğu bölgelerde (İnönü) danslar daha ağır, buna karşın Seyitgazi ve Kırka’da danslar daha hareketlidir. Türkülü olanların yanı sıra türküsüz olarak oynananlar da vardır. Türkülü olanlar genellikle bağlama eşliğinde, türküsüz olanlar ise açık havada davul-zurna ya da davul-klarnet ile oynanır. Danslar yiğitlik ve kahramanlığı simgeler. Bu danslardan halkalı şeker ise şöyle oynanmaktadır:

2.2’lik ritm özelliği vardır. Yöreye has kıvrak ve hareketli bir danstır. İleri-geri çabuk yürümeler ve sağ ayak ucuna basarak topuk döndürmeler başlıca özelliğidir. Satılmış Kılınçtan alınan dansın türkü sözleri şöyle:

Halkalı şeker şam fıstık

Aman arpalar gara gılcık

Eğer beni seversen

Aman al gel çeyizi yola çık

Halkalı şeker hasiretlik çeker

Çok salınma sevdiğim cahilim aklım gider

Ben bu yerde haneyim

Aman yel vurur pervaneyim

Gidin söylen o yare

Aman derdinden divaneyim

Halkalı şeker hasiretlik şeker

Çok salınma sevdiğim cahilim aklım gider

Galabak dereleri

Aman yayılır develeri

Galgı  da vermiş oynarlar

Aman şu gırka efeleri

Halkalı şeker hasiretlik şeker

Çok salınma sevdiğim cahilim aklım gider.

 

Yöre de oynanan diğer erkek oyunları ise şunlardır:

 
İnönü Karşılaması  Yoğurdum Var
Galkı da Vermiş  Atatürk Zeybeği
Kralın Kız

Kırka Zeybeği
Küstüm  Kesik Çayır-İnce Çayır
Halkalı Şeker
Sultan Seccades

HALK TİYATROSU (SEYİRLİK OYUNLAR)

1-      EL KUKLASI(BEBEK OYUNU)

Anadolu’da kukla geleneğinin yaygın olduğu bilinmektedir. Bir çok biçimleri olmasına karşın, Eskişehir yöresindeki “bebek kuklasına” başka bölgelerde rastlanmamıştır. Oyun Seyitgazi İlçesi Kırka Kasabasında Kamalı Efe (Ahmet Kurt)’tan derlenmiştir. Yörede bebek kuklasını en iyi yapanın Kamalı Efe olduğu söylenmektedir.

 Oyun, bir oynatıcı ve bir de yardımcısından oluşan iki kişiyle yapılır. Hazırlık sırasında izleyiciden gizlenmek ön koşuldur. Yardımcı önce oyun alanına izleyicilerin ortasına büyükçe bir masa getirip koyar. Düz tahtalardan yapılan bir sedye yatırılan oynatıcının üzerine büyükce ve kalınca bir örtü, yüzüne de bir tülbent örter. Oynatıcı tülbent sayesinde hem izleyicilere görünmeyecek, hem de onları rahatça görebilecektir. Oynatıcının elerinin üç orta parmağına birer kız ve erkek plastik bebek başı yerleştirerek dirseklerine kadar uzanan elbiseler giydirir.Her iki elinin serçe ve baş parmaklarına sıkıca iki kaşık bağlar. Böylelikle oynatıcı, dirseklerine kadar kollarını kaldırdığında bir erkek ve bir kız kukla elde etmiş olur. Bütün bu işlemler bittikten sonra, oynatıcı sedyeyle bir ölü gibi getirilerek oyun alanındaki masanın üzerine yatırılır. Yardımcı masanın yanına yakın bir yerde durarak oyunu başlatır.

 2-      GÖBEK KUKLASI

Anadolu’nun hemen her yöresinde değişik biçimlerde yapılan bu dans Anadolu Üniversitesi Halk Bilim Araştırmaları Merkezince 1981 yılında günışığına çıkarıldı. Oyun, Seyitgazi İlçesi emekli müze memuru Mehmet Mutlu’nun aracılığı ile, ilçe de bu işi yapabilen tek kişi olan Kadir Onuk’tan derlenmiştir.

Üst kısmı çıplak ve elleri ensesine kenetlenmiş bir kişi, vücuduna insan başı çizer. Vücuda çizilen insan başının ağız kısmının tam göbek çukuruna, gözlerin de göğüslerin üzerine gelmesine özen gösterilir. Böylelikle göbek hareket ettirildikçe ağzı-yüzü oynayan, gülen, somurtan bir insan görüntüsü ortaya çıkar. Oyuncu, ayağına insan gövdesini andıran pantolon giyer. Kolları ağaçtan ya da pamuk doldurularak kalçadan uzatılır. Ensesine kenetlediği elleri ile yüzünü de, koltuk altlarından başlayarak kapattığı bir torba ile insan başı haline getirir. Belden itibaren öne-arkaya, sağa-sola doğru yaptığı hareketlerle de selam verme, kızgınlık ifadelerini gerçekleştirir.

3- ARAP OYUNU

Anadolu’da genellikle Türkmen boylarında ve Tahtacılarda yapılan bu oyun, Eskişehir’in Seyitgazi ilçesinden derlenmiştir. Oyunun kaynak kişisi İbrahim Çelikten başka artık bu dansı yapabilen kişinin olmadığı sanılmaktadır.

Üzerine oldukça bol ve uzun bir giysi giyen oyuncu, arkasına da bir süpürge bağlar. Ellerini, ayaklarını, yüzünün tamamını siyaha boyayan oyuncu:

Araballallahi kumpani

Arabalallahi kumpani

Araballahi . (…)

Tekerlemesiyle bağıra çağıra, ağzını yüzünü buruşturup sıçraya sıçraya koşarak, ağzına aldığı suyu izleyenlere fışkırtarak çocukların, izleyenlerin üzerine yürüyüp onları korkutarak müziğe uygun hareketlerle dansını yapar.

Yol üstünde dikili taş

Yol üstünde dikili taş, ah aman amman amman.

Bir evde iki kardaş, sevdiğim aman.

 

Biri kaynım olursa, sevdiğim amman.

Biri bana arkadaş, sevdiğim amman.

 

Gökten zembil iniyor, fırıl fırıl dönüyor.

Ateş misin sevdiğim, seni gören yanıyor.

Eskişehir/Hamidiye Türküleri

Elindeki Mendili-1

Elindeki Mendili

Yudur Sevdiğim Yudur

Gönül Kimi Severse

Dünya Güzeli Odur

 

Mendilim Lüle Lüle

Ben Düştüm Gurbet Ele

Yedi Mendil Eskittim

Gözyaşım Sile Sile

 

Bostan Ektim Bir Evlek

Dadandı Kara Leylek

Leylek Gözün Körolsun

Olacağız Bir Eylek

 

Koca Kapının Üstü

Mendilim Suya Düştü

Mendilimi Alırken

Gönlüm Güzele Düştü

 

Yünlü Çorabın Koncu

Benim Yarim Oyuncu

Yarim Mendil İstiyor

Vermek Boynumun Borcu

Eskişehir/Seyitgazi Türküleri

 

 

Entarisi kırmızı

Entarisi kırmızı

Ben annemin bir kızı

Beni alacak oğlan

Teyyarenin yıldızı

 

Oynan kızlar oyunlara ben yandım

Ben yandım sevip sevip aldandım

 

Entarisi al basma

Alıp duvara asma

Sen benimsin ben senin

Her lafa kulak asma

 

Oynan kızlar oyunlara ben yandım

Ben yandım sevip sevip aldandım

Eskişehir/Seyitgazi Türküleri

Odam Kireç Tutmuyor-1

Odam Kireç Tutmuyor (Öf Aman)

Biraz Kum Katmayınca

Gönlüm Rahat Etmiyor (Öf Aman)

Yare Laf Atmayınca

 

Haydi Yarim Evde Misin Evde Misin

Silinmeyen Camlara Perde Misin

 

Odam Kireçtir Benim (Öf Aman)

Yüzüm Güleçtir Benim

Hangi Taşa Sarılsam (Öf Aman)

Emeğim Boştur Benim

 

Haydi Yarim Evde Misin Evde Misin

Silinmeyen Camlara Perde Misin

 

Eskişehir/Seyitgazi Türküleri

 

 

Sel Önüne Söğüt Diktim Bir Sıra

Sel Önüne Söğüt Diktim Bir Sıra

Deli Gönül Efkarlandı Bu Sıra

Ben Seni Gönülledim Kalma Kusura

Var Git Oğlan Var Git Ben Senin Olamam

 

Var Git Oğlan Var Git Ben Senin Olamam

Anamdan Babamdan İzin Alamam

 

Çeşmenin Başına Varmasın Eller

Bugün Efkarlıyım Açmasın Güller

Otursamda Öğün Öğün Ağlasam

Yar Aşkından Deli Olmuş Desinler

 

Var Git Oğlan Var Git Ben Senin Olamam

Anamdan Babamdan İzin Alamam

Eskişehir/Seyitgazi Türküleri

Zeybek Derler Adına

Zeybek Derler Adına

Şeker Uymaz Tadına

Uyma Dedim Uymuşsun

O Soysuzun Ardına

Haydindi Zeybek Havası

Benim İle Yarin Arası

Kavuşuruz Bayram Haftası

Arpa Buğday Çeç Olur

Güzeller Güleç Olur

Meyil Verme Güzele

Ayrılması Güç Olur

Haydindi Zeybek Havası

Benim İle Yarin Arası

Kavuşuruz Bayram Haftası

Kara Üzüm Kurusu

Sepet Sepet Dolusu

Seni Candan Seviyom

Ayrılmam Doğrusu

Haydindi Zeybek Havası

Benim İle Yarin Arası

Kavuşuruz Bayram Haftası

                                                                         Eskişehir/Seyitgazi Türküleri

 

 

Süzül Güzel Süzül Belin İncecik

Hey Hey

Süzül Güzel Süzül Belin İncecik (Aman Amman Sen Kinim Yari)

Bir Yar Sevdim O Da Güzel Gencecik (Amanın)

Hop Te Te Telli

Kuşlarını Kır Te Te Telli

Bizi Buralardan (Aman) Al Çifte Telli

Hey Hey

Yürü Güzel Yürü Belin Süzülsün (Aman Amman Sen Kimin Yari)

Beşibirlik Ak Gerdana Dizilsin Amanın

Hop Te Te Telli

Kuşlarını Kır Te Te Telli

Bizi Buralardan (Aman) Al Çifte Telli

Hey Hey

Yürü Güzel Yürü Tutam Elinden (Aman Amman Sen Kimin Yari)

Tenhalarda Saram İnce Belinden (Amanın)

Hop Te Te Telli

Kuşlarını Kır Te Te Telli

Bizi Buralardan (Aman) Al Çifte Telli

Eskişehir/Sivrihisar Türküleri

Yürü Dilber Yürü Saçın Saz Gibi

Yürü Dilber Yürü Saçın Saz Gibi

Yürüyüşün Gelin Değil Kız Gibi (Vay)

Suna Boylarına Kurban Olduğum

Sevdiğim De Edalı Canan Gibi (Vay)

Armut Dalda Gül Bahçede Sallanır Vay

Şeker Olur Yer Düşer Ballanır Vay

Sevdiğim De Fidan Gibi Sallanır

Sallanan Boyuna Kurban Olayım Vay

Yandan Bakışın Kaş Göz Atışın

Dünya Malı Değer Yavrum Çalım Satışın

Yürü Dilber Yürü Tutam Elinden

Tenhalarda Saram İnce Belinden (Vay)

Eğer Seni Alırlarsa Elimden

Dövem Gidem Kara Bağrım Taş İlen (Vay)

Armut Dalda Gül Bahçede Sallanır Vay

Şeker Olur Yer Düşer Ballanır Vay

Sevdiğim De Fidan Gibi Sallanır

Sallanan Boyuna Kurban Olayım Vay

Yandan Bakışın Kaş Göz Atışın

Dünya Malı Değer Yavrum Çalım Satışı

Eskişehir/Sivrihisar Türküleri

 

Evlerim evlerim saray evlerim

Evlerim evlerim (yar amman amman) saray evlerim (amman amman)

Ben onun içinde gönlüm eylerim

 

Evlerinin önü (yar amman amman) yüksek kaldırım (amman amman)

Kaldırımdan düştüm beni kaldırın

 

Aman kralın kızı (yar amman amman) vay kralın kızı (amman amman)

Haydi gülüm gel sallan dolan gel

Eskişehir/İnönü Türküleri

 

Üç Derviş Geliyor Civanım Şamdan O Yanı

Üç Derviş Geliyor (Da) Civanım Şamdan O Yanı (Vay Vay)

Daramış Kekilin Zilifi Vermiş Tımarı (Vay Vay)

 

Gonuver De Durnam Gon Gon

Evlere Kekliğin Gon Gon

Ayrı Da Düştüm Gon Gon

 

Durnamın Kanadı (Da) Civanım Al Değil Yeşil (Vay Vay)

Sıva Kollarını (Da) Cıvanım Boynumdan Aşır (Vay Vay)

 

Gonuver De Durnam Gon Gon

Evlere Kekliğin Gon Gon

Ayrı Da Düştüm Gon Gon

 

Durnamın Kanadı (Da) Civanım Al Değil Sarı (Vay Vay)

Dağlara Saldım (Da) Civanım Gül Yüzlü Varı (Vay Vay)

 

Gonuver De Durnam Gon Gon

Evlere Kekliğin Gon Gon

Ayrı Da Düştüm Gon Gon

Eskişehir/Çifteler Han Türküleri

                                                                                                    

Ayna astım meşeye

Ayna (da) astım meşeye

Gel küçük kerime'm köşeye

Benden selam söyleyin

Nazlı güzel ayşe'ye

 

Gel gel aman kerime'm ayrılamam

 

Kar yağar merdin merdin

Kim bilir kimin derdin

Ağaçlar kalem olsa

Yazılmaz benim derdim

 

Gel gel aman kerime'm ayrılamam

Dağdan keserler meşeyi

Dağdan keserler meşeyi (nenni nenni)

Aha gelinin döşeği (nenni nenni)

 

Dağdan keserler fıstığı (nenni nenni)

Aha gelinin yastığı (nenni nenni)

 

Dağdan keserler gürgeni (nenni nenni)

Aha gelinin yorganı (nenni nenni)

Durnam Gelir Kona Kalka

Durnam Gelir Kona Kalka (Yar Aman Aman)

Ganedinde Gümüş Halka (Durnalar Yar Aman)

Yarim Gelir Bu Yaz Hafta (Yar Aman Aman)

İşte De Geldim Gidiyorum (Durnalar Yar Aman)

Sılayı Terk Ediyorum (Durnalar Yar Aman)

Durnamın Ganedi Akdır (Yar Aman Aman)

Arasam Menendi Yoktur (Durnalar Yar Aman)

Ört Anam Girmesin Doktor (Yar Aman Aman)

İşte De Geldim Gidiyorum (Durnalar Yar Aman)

Sılayı Terk Ediyorum (Durnalar Yar Aman)

Durnamın Ganedi Uzun (Yar Aman Aman)

Gelir Yazın Gider Güzün (Durnalar Yar Aman)

Sılaya Da Mektup Yazın (Yar Aman Aman)

İşte De Geldim Gidiyorum (Durnalar Yar Aman)

Sılayı Terk Ediyorum (Durnalar Yar Aman)

 

Fincanı Taşdan Oyarlar

Fincanı Taşdan Oyarlar (Amman)

İçine Bade Koyarlar

A Kız Bizi Burda (Da) Duyarlar (Amman)

 

Al Kadeh Ver Bade

Dolduralım Şişeyi

Kaldırın Oynasın

Şu Edalı Ayşe'yi

(Şu Bursa'lı Ayşe'yi)

 

Fincanın Bir Yanı Pembe (Amman)

Vallahi Billahi Gönlüm Var Sende

Ölürüm De Ayrılamam Var Senden (Amman)

 

Al Kadeh Ver Bade

Dolduralım Şişeyi

Kaldırın Oynasın

Şu Edalı Ayşe'yi

(Şu Bursa'lı Ayşe'yi)

Gökte Yıldız Ell'atmış

Gökte Yıldız Ell'atmış

Allah Neler Yaratmış

Yaratmış Yarin Dizine

Ziliflerin Taratmış

 

Ha Ninna Hanim Ninna Ni Nanna

Canim Ninna Ni Ninna

 

Gökte Yıldız Ellidir

Ellisi De Bellidir

Koca Köyün İçinde

Ben Yarim Bellidir

 

Ha Ninna Hanim Ninna Ni Nanna

Canim Ninna Ni Ninna

 

Gökte Yıldız Top Gider

Kah Evlenir Kah Gider

Oğlan Kızın Yanında

Mali Mülkü Terkeder

 

Ha Ninna Hanim Ninna Ni Nanna

Canim Ninna Ni Ninna

 

Halkalı Şeker Şam Fıstık

Halkalı Şeker Şam Fıstık

Aman Arpalar Gara Gılçık

Eğer Beni Seversen

Aman Al Bohçanı Yola Çık

 

Halkalı Şeker Hasiretlik Çeker

Çok Salınma Güzel Yarim

Cahilim Aklim Gider

 

Ben Bu Yerde Haneyim

Aman Yel Vurmuş Pervaneyim

Gidin Soylen O Yare

Amanın Derdinden Divaneyim

 

Halkalı Şeker Hasiretlik Çeker

Çok Sallanma Güzel Yarim

Cahilim Aklim Gider

 

Galabak Dereleri

Aman Yayılır Develeri

Kalkıda Vermiş Oynarlar

Amanın Şu Gırka Efeleri

 

Halkalı Şeker Hasiretlik Çeker

Çok Sallanma Güzel Yarim

Cahilim Aklim Gider

 

Horozumu satamadım

Horozumu satamadım

Kumbarama atamadım

Bir kız alıp kaçamadım

Oy bili bili bilibil bilibili bili

Çilli de horozum kayboldu

Horozumu kaçırdılar

Damdan dama uçurdular

Suyuna da pilav pişirdiler

Oy bili bili bilibil bilibili bili

Çilli de horozum kayboldu

Horozumun tüyü kara

Sesi gider Üsküdar'a

Bugünlerde düştüm dara

Oy bili bili bilibil bilibili bili

Çilli de horozum kayboldu

 

Kahveyi kavururlar

Kahveyi kavururlar

İçmeden savururlar

Bizim köyün adeti

Sevmeden ayırırlar

 

Haydi yarim neylemeli neylemeli

Güzel yarin gönlünü eylemeli

 

Kahvenin köpüklüsü

Meşenin kütüklüsü

Kadınım aman aman

Saraylar kıymetlisi

 

Haydi yarim neylemeli neylemeli

Güzel yarin gönlünü eylemeli

Kalkı Da Vermiş Martinimin

Galkı Da Vermiş (Aman Aman) Martinimin Galeyi

(Yar Yar Yar Aman)

Bozulur Mu Zeybeklerin (Had'efem De) Aleyi (Hey)

Düşmanları (Aman Aman) Öldürmenin Goleyi

(Yar Yar Yar Aman)

Dalgın Uykulardan Uyanamadım (Hey)

 

İnce Mehmet (Aman Aman) İner Gelir İnişten

(Yar Yar Yar Aman)

Her Yanları Görünmüyor (Had'efem De) Gümüşten (Hey)

Benim Yarim Aman Aman Şimdi Gelir Döğüşten

(Yar Yar Yar Aman)

Dalgın Uykulardan Uyanamadım (Hey)

Leblebici gel buraya

Leblebici gel buraya

Arkadaşım gelmez oraya

Alt'okkası beş paraya

 

Yandı yandı kavur çevir lebleblcl

Şöyle de çevir çevir leblebici

 

Leblebici aşır gider

Leblebiyi saçıp gider

Gölgeliğe kaçıp gider

 

Yandı yandı kavur çevir lebleblcl

Şöyle de çevir çevir leblebici

Ne bakarsın kömür gözlüm

Ah ne bakarsın kömür de gözlüm kapıdan

Sensin beni doğru da yoldan sapıdan

Hey suna boylum hey

 

Ah yeğin at yorulur da gönül yorulmaz

El kızı bulunur da gardaş bulunmaz

Hey suna boylum hey

 

Ah yeğin atın eyisine binerler

Binerler de su başına inerler

Hey suna boylum hey

Servi Kavak Uzun Kavak

Servi Kavak Uzun Kavak Dalin Malin Kurusun (Aman Aman)

Yeşil Meşil Yaprakların Suda Muda Çürüsün (Aman Aman)

Herkes Sevdiğini Belalım Alsın Yürüsün (Aman Aman)

 

Al Gel Sedefli Sazını Da Gostak Efem Oynasın

Al Gel Sedefli Sazını Da Bıçkın Efem Oynasın

 

A Garınca Garınca,Gara Mara Garınca (Aman Aman)

Hamamdan Geliyor A Canım,Gelin De Görümce (Aman Aman)

Her Yanlarım Gevşiyor Belalım O Yari De Görünce (Aman Aman)

 

Al Gel Sedefli Sazını Da Gostak Efem Oynasın

Al Gel Sedefli Sazını Da Bıçkın Efem Oynasın

Sultan Seccadesin Yaymış Köşeye

Sultan Seccadesin De Yaymış Köşeye (Amanın Beyler Köşeye)

Bir Çift Selam Olsun Nazlı Ayşe’ye (Amanın Beyler Ayşe’ye)

 

Olsun Olsun Yar Güzel Olsun

Kalem Kaşlı Olsun Olsun

Vurunda Sazlara Düğünler Olsun

 

Evlerinin Önü De Yüksek Kaldırım (Amanın Beyler Kaldırım)

Kaldırımdan Düştüm Beni Kaldırın (Amanın Beyler Kaldırın)

 

Olsun Olsun Yar Güzel Olsun

Kalem Kaşlı Olsun Olsun

Vurunda Sazlara Düğünler Olsun

 

 

 

Virandır bahçenin gülleri viran

Virandır bahçenin gülleri viran

Ölür mü gençlikte dengini saran

Önünü bırakıp sonunu sayan

Ölür gider bir murada eremez (yavrum eremez)

 

Sular akmayınca durulmaz imiş

Gönül sevmeyince vurulmaz imiş

Gelin kendi gelip gurulmaz imiş

Varıp kapısına kul olmayınca (yavrum olmayınca)

Yağmur yağar yerlere (türkü)

Yağmur yağar yerlere

Seni de vermem ellere

Seni de versem ellere

Ben girerim yerlere

 

Yağmur yağar yaş bağlar

Kaldırımlar taş bağlar

Zemanenin kızları

Ne de güzel baş bağlar

Çekirgem Uçar Gelir (Eskişehir)

İzmir Çeşme Alaçatıda benzer sözlerle söylenen bir türkü daha vardır. Müzikleri farklıdır.

Çekirgem uçar gelir
Ganadın açar gelir
Dümbek de boylu çekirgem (dalgalı yeşilim)
Ekini biçer gelir

Çekirgemin ganadı
Ganı yere damladı
Dümbek de boylu çekirgem (dalgalı yeşilim)
Arpa buğday gomadı

Çekirgem geldi daşa
Yazılan gelir başa
Dümbek de boylu çekirgem (dalgalı yeşilim)
Düğünüm galdı gışa

Öte yakaya geçelim

Öte yakaya geçelim

Atlara yonca biçelim (a leylim aman aman)

Biz bu vardan vazgeçelim

Oğlum nenni nenni eşref'im nenni

 

Öte yakanın buludu

Beri yakayı bürüdü (a leylim aman aman)

Güzeller aldı yürüdü

Oğlum nenni nenni eşref'im nenni

 

İndim dereye durdum

İndim dereye durdum

Çifte güvercin vurdum (amman heyamman hey hey)

Güzeller içinde a canım

Bir esmere vuruldum

 

Ben güvercin olamam

Damdan dama konamam (amman heyamman hey hey)

Mumlar yaksam arasam

Sevdiğimi bulamam

İner Gelir Şu Dağların Dumanı

İner Gelir Şu Dağların Dumanı

Hiç Kalmamış Güzellerin İmanı

Şimdi Geldi Yar Sevmenin Zamanı

 

Gelir Geçer Ak Elleri Kınalı Vay Vay Sürmeli Meleğim Vay Vay

Kurbanın Olayım Vay Hayda Anam Yoluna Da Öleyim

 

Ağzında Dişleri İnciden Aktır

Güzeller İçinde Emsalin Yoktur

Güzeli Gösteren Göz İle Kaştır

 

Gelir Geçer Ak Elleri Kınalı Vay Vay Sürmeli Meleğim Vay Vay

Kurbanın Olayım Vay Hayda Anam Yoluna Da Öleyim