• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası
  • https://www.facebook.com/groups/2433443823537106/?multi_permalinks=2451325328415622&notif_id=1574335095257990&notif_t=feedback_reaction_generic
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi23
Bugün Toplam196
Toplam Ziyaret102035
Takvim

 

                            

    • EKİN ZAMANI OKUL MÜZELERİ
    • Mimar Sinan İlkokulu

Türküleri- Halk Oyunları

Halk Oyunları

Adıyaman Halk Oyunları kadın ve erkeğin yan yana yer aldığı bir karografiye sahiptir. Bu da Adıyaman Halk kültüründe kadının rolünü göstermesi açısından oldukça mühimdir. Dünya Halk Dansları alanında dünya brinciliği almış olan halk oyunları çok zengin ve özgün figürlere sahiptir. 

Oyun Çeşitleri

Sal Oyunu: Fırat Nehrinde salla geçen düğün alayını konu alır.
Düz Oyun : Fırat kenarındaki köyün birinde yaşayan adamın kızına aşık olan, fakat kızı alamayan ve sevdasından hastalanan bir gencin serüvenini konu alır.
Oyuna Davet: Düğünlerde gençlerin birbirlerini oyuna davet etmelerini konu alır.
Hasat Oyunu : Ailece ekin biçen ve hasattan sonra yakınlarını ziyaret eden ve şölen düzenleyen çiftçi ailesini konu alır.
Kımıl Oyunu: Kımıl (Süne) haşerenin ekinlere zarar vermesi sonucu meydana gelen kıtlığı ve halkın kımılla mücadelesini konu alır.
Göçer Oyunu: Hayvancılıkla uğraşan köylülerin yaz aylarında yaylalara göç etmelerini ve burada başlarından geçenleri konu alır.
Helle Can : Helle adlı bir bey kızı ile rüyasında gördüğü ve daha sonra var olduğunu öğrendiği Can adlı gencin evlenerek mutlu olmalarını konu alır.
Ağırlama: Düğünlerde yaşlı, ve hatırı sayılır kimselerin ağır ve gösterişli bir tempo ile oynadıkları oyunu konu alır.
Hallaç Oyunu: Pamuk atmaya gittiği evin kızına aşık olan bir hallacın serüvenini anlatır.
Türkan Oyunu: Sevdiği gencin dışında birine verilen Türkan adlı bir kızın yolda müsaade alarak iki rekat namaz kılıp o esnada ölmesi olayını konu alır.
Dıng Oyunu : Güzel ve güçlü bir kızın dıng dıng şeklinde ses çıkararak bulgur dövmesi sırasında aşık olan gencin hikayesini konu alır.
Barış Oyunu: Birbirilerine düşman aile ya da aşiretlerin barışmalarını konu alır.
Kaynana Oyunu: Düğünde kaynananın gelinin önünde eline Çömçe (Kepçe) ve ayna alarak oynamasını konu alır. 

Oyuncu Giysileri

Kadın Oyuncu Giysileri
Ayakkabı : Yemeni ve çarıktır.yemeninin arkası düzdür. Ön tarafı açık ve avaredir. Yemininin rengi ise kırmızıdır.
Çorap : Yünden olup (ele örülmüş) ince ve desenlidir.
Şalvar : Boydan olup paçalarının uçlarına lastik geçirilen, kumaşı kırmızı saten veya kutindir
İç Gömlek : Pazenden olup boydandır, kolları yarımdır.
Zıbın : Kumaşı kutinden olup halep malıdır, boydan üç etektir, astarı kırmızı veya mavi küçük desenli çiçeklidir. Kollar uzun, kol ağzı tek yırtmaçlıdır. Ön iki eteğin uçlarına basmadan ipler dikilir, arkadan üstüste gelecek şekilde çarpaz edilerek önden bağlanır, kuşak erkekte olduğu gibidir, zıbın üstüne bağlanır.
Taç : Kadın oyuncular için başlarının üzerine yuvarlak gümüşten yapılan yanları zincirli gümüş panezlftir.
Keten : Yazma iki kat edilip başa konulur ve uçları arkadan ilmik yapılır.
Adıyaman yöresinde iki çeşit baş bağlama vardır.
Ovadaki baş bağlama, kırsal kesimde yaşayanların baş bağlamaları, başa takılan kep buğday sapından örülür, etrafı kahverengi pazenle çevrilir, üstüne gümüşten taç takılır. Tacın zincirine altın veya gümüş gazi (Altın) takılır, kullabın alt kısmına pendik denilen bir kumaş dikilir. Kepin üstüne ise beyaz keten veya satenden saçaklı hiddik takılır. Ketenin altına puşu bağlanır, puşu tamamen sırmadandır, kahverengi ve sırmalıdır, bu bağlantı şekline üsten bağlama adı verilir.

           

Erkek Oyuncu Giysileri
Çorap: Yün iplikle örülür, iki çeşittir. Çorapların elle örülmesi daha makbuldür, kaba olan coliki, ince örülen ise desenlidir. renkleri beyazdır. Çorabın lastik yünden iplik örülür bunlara bağlanır;
Ayakkabı ( Çarık ) : Hayvan derisinden yapılır, deri ipliği ile dikilir, etrafına delikler yayılarak deri iplikleri ile kundura bağı gibi bağlantı yapılır.
Ayakkabı ( Yemeni ) : Kösele veya deriden yapılır arka kısmı üç santim kadar uzundur. (Paçiklidir) topuk kısmı çok alçaktır, yemeni genellikle siyah deriden yapılır.
Şalvar: Gabardin kumaşdan yapılır bel bağlantı yeri satendendir, alt peyik kısmı normal uzunluktadır, paçaları dardır. Dağ köylerinde keçi kılından yapılan şalvarlar da giyilmektedir.
Kuşak: Yünlü dokumadır ve desenlidir, bir buçuk metre boyunda olup kuşağın iki ucuna satenden parça dikilir, bele bağlandıktan sonra görülmeyecek şekilde iç kısma alınır.
Gömlek: Kumaşı kutniden olup, sığmalıda olabilir, gömlekler beyaz sarı olup çizgilidir, hakim yakalı kolları uzun ve kırmızıdır. Meydane kumaşından da yapılabilir.
Kırk Düğme Yelek: Kumaşı gabardin olup kahverengidir, ön tarafı satenden kaplı kırk adet düğme olup, ön cephesi işlemelidir, kollar gene kahverengi satenden olup, yarım kolludur.
Fes:  Yünden yapılır, desenli olarak örülür, genç kızların çeyiz olarak hazırladıkları bu çeyizlik düğün evine getirilir. Düğüne gelen davetlilere düğün bittikten sonra terlik, yünden örülmüş keten hediye olarak verilir. 
        

                           

 
 

 

Adıyaman Türküleri

Ay Doğar Aşar Gider

Ay Doğar Aşar Gider

Adıyaman/Gölbaşı türküleri

Ay Doğar Aşar Gider
Gızlar Maraş'a Gider
Bir Elim Yar Koynunda
Bir Elim Boşa Gider
Hora Da Gelin Ne Diyon

Hora Da Gelin Ne Diyon
Söylüyom Söylemiyon
Daha Da Bana Ne Diyon

Karşıdadır Evleri
Yayılır Develeri
Oturmuş Koyun Sağar
Terlemiş Sineleri
Hora Da Gelin Ne Diyon

Hora Da Gelin Ne Diyon
Söylüyom Söylemiyon
Daha Da Bana Ne Diyon

Su Gelir Daşa Değer
Kirpikler Kaşa Değer
Yardan Bir Name Gelmiş
Azizdir Başa Değer
Hora Da Gelin Ne Diyon

Hora Da Gelin Ne Diyon
Söylüyom Söylemiyon
Daha Da Bana Ne Diyon

Karşıda Koyun Kuzu
Koyuna Verin Tuzu
Koyun Neylesin Tuzu
Bekâra Verin Kızı
Hora Da Gelin Ne Diyon

Hora Da Gelin Ne Diyon
Söylüyom Söylemiyon
Daha Da Bana Ne Diyon

Han Işıktır Işıktır
Dam Dama Dolaşıktır
Çok Nazlanma Kaynana
Kızın Da Bana Aşıktır
Hora Da Gelin Ne Diyon

Hora Da Gelin Ne Diyon
Söylüyom Söylemiyon
Daha Da Bana Ne Diyon
 
Adıyaman dağında
Bülbül öter bağında
Allah canımı alsın
Oyarin kollarında
Hora da gelin ne diyon
Hora Da Gelin Ne Diyon
Söylüyom Söylemiyon
Daha Da Bana Ne Diyon

Gölbaşına Vardım

Gölbaşına Vardım

Akşam Olur Karanlığa Kalırsın, Ahçik Çıkmış Kilisenin Taşına ve Güzellerden Üç Güzel Var türküleri ile müziksel olarak benzerlik gösterir.

Gölbaşına Vardım Gülleri Çoktur

Güzeller Geliyor Sevdiğim Yoktur

Şalvarlı Gelin Yallah

Fistanlı Gelin Billah

Öldürdün Beni

Şu Derenin Alıcından Burcundan

Bana Gelsen Ölür Müydün Acından

Şalvarlı Gelin Yallah

Fistanlı Gelin Billah

Öldürdün Beni

Gölbaşına Vardım Tiren Duruyor

Anam Beni Gurbet Ele Yolluyor

Şalvarlı Gelin Yallah

Fistanlı Gelin Billah

Öldürdün Beni.

Altın Yüzüğüm Kırıldı

Altın Yüzüğüm Kırıldı (Hey)

Suya Düştü Su Duruldu (Hey)

Dediler Yarin Geliyor (Hey)

İnce Bellerim Kırıldı

Tel Tel Tellerine

Kurban Olam Dillerine Vay

Atımın Da Nalı Yoktur (Hey)

Üzerinde Çulu Yoktur (Hey)

Göl Başında Yolu Yoktur (Hey)

Git Gelemem Emmim Kızı

Tel Tel Tellerine

Kurban Olam Dillerine Vay

Altınlarım Nal Edeyim (Hey)

Al Hırkamı Çul Edeyim (Hey)

Göl Başını Yol Edeyim (Hey)

Ben Gelemem Emim Kızı

Tel Tel Tellerine

Kurban Olam Dillerine Vay

Ağla Gönül Yine Bugün Ağlamanın Zamanı Geldi

Gezinti kısmına atla

Ağla Gönül Yine Bugün

Ağlamanın Zamanı Geldi (Vah Vah)

Yas Matem Giyip Karaları

Bağlamanın Zamanı Geldi (Yar Aman)

Di Gel Anam Di Gel Başın İçin Olsun

Ağlatma Beni Ah Garalara Bağlatma Beni

Felek Bahtıma Gara Dedi

Harap Etti Ömrümü (Vah Vah)

Gel Kurtar Ecel Bu Canı

Gitmek Zamanı Geldi (Yar Aman)

Di Gel Anam Di Gel Başın İçin Olsun

Ağlatma Beni Ah Garalara Bağlatma Be

Bir Mektup Yazdırdım

Bir Mektup Yazdırdım Urfa'lı Kızına,

Zalimin Kızı Anam Bakmaz Yüzüme,

Anam Duyar İse Vurur Dizine.

Uy Nenni Nenni Askerim Nenni Esmerim Nenni.

Bir Mektup Yazdırdım Bir Ucu Kara,

Künyemiz Geliyor Karakollara,

Anam Duyar İse Düşer Yollara.

Uy Nenni Nenni Askerim Nenni Esmerim Nenni.

Evlerinin Önü Mermer Döseli,

Doktorlar Geliyor Anam Eli Şişeli,

Üç Gün Oldu Ben Bu Aşka Düseli.

Uy Nenni Nenni Askerim Nenni Esmerim Nenni.

Damın Ardı Tandıram

Damın Ardı Tandıram

Maşa Vuram Yandıram

Gülüm Uykuda Kalmış

Kalmıyam Uyandıram

Di Gel Di Gel Güllü Can

Sana Kurbandır Bu Can

Di Gel Di Gel Güllü Can

Sana Hayrandır Bu Can

Damın Ardı Kapkara

Gülüm Gel Beni Ara

Şaçına Kumlar Dolmuş

Tarak Getirem Tara

Di Gel Di Gel Güllü Can

Sana Kurbandır Bu Can

Di Gel Di Gel Güllü Can

Sana Hayrandır Bu Can

Damın Ardı Aşhana

Nazlı Yarim Gel Bana

Eğer Seni Vermezse

Kin Güderim Babana

Di Gel Di Gel Güllü Can

Sana Kurbandır Bu Can

Di Gel Di Gel Güllü Can

Sana Hayrandır Bu Can

Dere Boyu Saz Olur

Dere Boyu Saz Olur

Gül Açılr Yaz Olur

Ben Yarime Gül Demem

Gülün Ömrü Az Olur

Hazal Hazal Sen Ettin Dilimi Lal

Hazal Hazal Gel Kırık Gönlümü Al

Dere Boyu Bahçalar

Yar Oturmuş Saz Çalar

O Yarin Kaşı Gözü

Yüreğimi Parçalar

Hazal Hazal Sen Ettin Dilimi Lal

Hazal Hazal Gel Kırık Gönlümü Al

Dere Boyu Pıtırak

Minder Getir Oturak

Sen Beni Al Ben Seni

Bu Sevdadan Kurtulak

Hazal Hazal Sen Ettin Dilimi Lal

Hazal Hazal Gel Kırık Gönlümü Al

Durnalar Dizi Dizi

Durnalar Dizi Dizi

Aşar Dağı Denizi

Uçun Sılama Doğru

Dilanım Bekler Bizi

Gel Gel Benim Dilan'ım

Ben Yoluna Gurbanım

Seni Alır Gaçarım

Vermezse Anan Hanım

Şalvarında Düğümü

Elindeki Güğümü

Dilan'ım Nerde Gördün

Bir Kere Güldüğümü

Gel Gel Benim Dilan'ım

Ben Yoluna Gurbanım

Seni Alır Gaçarım

Vermezse Anan Hanım

Ay Doğar Yücelere

Gün Doğar Gecelere

Ayrılık Çok Sürerse

Halımız Nicelere

Gel Gel Benim Dilan'ım

Ben Yoluna Gurbanım

Seni Alır Gaçarım

Vermezse Anan Hanım

Dut Ağacı Burulur

Dibinde Su Durulur

Eller Dilan Dedikçe

Benim Boyum Burulur

Gel Gel Benim Dilan'ım

Ben Yoluna Gurbanım

Seni Alır Gaçarım

Vermezse Anan Hanım

Eyvanına Vardım

Eyvanına Vardım

Derdim Çoktur Hangisine Yanayım adlı türkü ile müzik olarak benzerlik gösterir.

Eyvanına Vardım Eyvanı Çamur,

Odasına Vardım Elleri Hamur.

Uykudan Uyanmış Gözleri Mahmur,

Ömrümde Görmedim Böyle Gelini.

Gelini Gelini Türkmen Gelini,

Saramadım Aney Gel Gör Halimi.

İpek Köynek Giymiş Ayna Dizinde,

Sıralı Benleri O Mah Yüzünde.

Sevemedim Vazgeçmiyor Nazından,

Ömrümde Görmedim Böyle Gelini.

Gelini Gelini Türkmen Gelini,

Saramadım Aney Gel Gör Halimi.

Kaleden kaleye şahin uçurdum

Kaleden kaleye şahin uçurdum,

Ah ilen vah ilen ömrüm geçirdim.

Yare seker ezdim şerbet içirdim.

Öyle olur böyl'olur türkmen gelini,

Edası hoş olur türkmen gelini.

Kaleden kaleye taş ben olaydım,

Elâ göz üstüne kas ben olaydım.

Yalnız kalana es ben olaydım.

Öyle olur böyl'olur türkmen gelini,

Edası hoş olur türkmen gelini.

İki Kız Gider Düğüne

 

İki Kız Gider Düğüne (Boylarına Kurban)

Ben Vurgunam Büyüğüne (Huylarına Hayran)

Kör Olası Anaları (Boylarına Kurban

Vermiyor Ki Sevdiğine (Huylarına Hayran)

 

Halay Başında Güzeller (Boylarına Kurban)

Yarime Bakıyor Eller (Huylarına Hayran)

Bir Güzelin Hatırına (Boylarına Kurban)

Başa Geldi Türlü Haller (Huylarına Hayran)

 

Bu Yıl Da Geçirdik Yazı (Boylarına Kurban)

Zalım Anan Vermez Kızı (Huylarına Hayran)

Her Bir Dert Çekilir (Boylarına Kurban)

Çekilmiyor Ana Nazı (Huylarına Hayran)